Fier om aan boord te zijn!

In mei is de Scheepvaartpolitie (SPN), die haar 25ste verjaardag viert, aan de beurt. Drie trotse medewerkers vertellen over het reilen en zeilen op en rond het water: logistiek medewerker Caroline Christiaens en eerste inspecteurs Djolien Bracke en – what’s in a name – Daniel Schippers.

Fier om aan boord te zijn!

Fier? Uiteraard!

Eerste inspecteur Djolien Bracke is sinds 2009 bij SPN Gent aan de slag. Ze is lid van de interventie te land, schipper van een patrouillevaartuig (16 meter!) en tevens slachtofferbejegenaar. “Ik ben onmiddellijk na mijn opleiding naar de Scheepvaartpolitie Gent afgedeeld. Het werk sprak me zodanig aan dat ik gebleven ben. Omwille van de vele uitdagingen en het persoonlijke karakter van de dienst, zie ik me ook wel oud worden hier.”
Wie geboeid is door een maritieme en havengebonden werkomgeving, zit goed bij SPN. “Je doet hetzelfde als de Lokale Politie: je komt tussen bij vechtpartijen, doet de vaststellingen bij ongevallen, na een diefstal ... maar krijgt ook de opdrachten die aan het water gelinkt zijn zoals vaststellingen bij scheepsongevallen en tussenkomsten bij aantreffen van waterlijken...”, gaat Djolien verder. “Uiteraard ben ik heel fier om bij SPN te werken: het is een gespecialiseerde eenheid, een aparte eenheid ook wel, met een enorme waaier aan mogelijkheden én met de juiste middelen: patrouilleboot, RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) enz. Als we grote, gemeenschappelijke oefeningen houden in het kader van het genegotieerd beheer van de openbare ruimte en alle middelen en vaartuigen staan opgesteld, dan heeft dat wel iets. Het is mooi om te zien.”

“We staan er voor mekaar”

Met ongeveer 50 personeelsleden, van wie een 45-tal operationelen, is SPN Gent eerder een kleine groep. “We hangen goed aaneen”, nog volgens Djolien. “We staan er voor mekaar. Voor de burger. Van onze chef krijgen we alle kansen; hij houdt rekening met ieders kwaliteiten en wensen en zal ons altijd steunen. Grenscontroleurs die in het buitenland een opleiding willen volgen, krijgen die mogelijkheid. Wie interesse toont voor verkeer, kan deel uitmaken van de pool verkeer binnen de haven en zo zijn er nog tal van voorbeelden.”

Djolien Bracke

Variatie in de Gentse haven

Dat Djolien van haar job houdt, behoeft geen verdere toelichting. “Het is heel gevarieerd werken in de haven”, zegt ze nog. “Soms krijgen we tijdens een bepaalde periode af te rekenen met veel transmigranten die via onze haven het Verenigd Koninkrijk willen bereiken; later worden we dan weer met uithalers (die drugs uit containers halen) geconfronteerd. Het is duidelijk dat de drugsproblematiek vanuit Antwerpen naar Gent overwaait. Eén interventieploeg op het land is soms wat weinig, maar we kunnen altijd rekenen op de naburige zones van de Lokale Politie. Zij springen graag bij. Ook omgekeerd leveren wij hen soms bijstand. Arbeidsongevallen in de haven zijn vaak heel serieus: arbeiders raken geplet of rijden met een bulldozer het water in ... Onlangs was er die 20-jarige matroos die verdronk na een val van een binnenschip. Bij het onderzoek naar het ongeval zagen we hem via de opgevraagde camerabeelden nog vechten voor zijn leven … en verdrinken. Dat zijn aangrijpende momenten. Een paar uur later is hij op de bodem van het kanaal gevonden ... Je moet wel hard zijn en zo’n gebeurtenissen achter je kunnen laten. Maar is dat niet voor alle politiemensen zo?”

Van balpennen tot droogpakken: Caroline bestelt het voor je!

Caroline Christiaens werkt sinds juli 2023 als logistiek medewerker bij de directie van SPN. “Ik heb altijd al enorm veel respect gehad voor het uniform”, steekt ze van wal. “Na drie jaar bij de Lokale Politie Druivenstreek was ik nieuwsgierig om te zien hoe het er bij een gespecialiseerde dienst aan toe gaat. Ik sta in voor de logistiek en voor de financiën en heb op korte tijd al extreem veel geleerd. Die 9 maand zijn al heel intensief geweest. Gelukkig kan ik rekenen op de hulp van collega’s, want onder andere voor het opmaken van bestelbonnen bestaat geen opleiding meer binnen de Federale Politie. Zowel bij de aankoop van klein bureaumateriaal, balpennen bijvoorbeeld, als bij grote aankopen zoals droogpakken: voor heel SPN verloopt de bestelling, maar ook de opvolging ervan, via mij. Het opmaken van bestelbonnen, het contact met leveranciers, maatnames in de entiteiten, de uiteindelijke levering en de betaling (door DRF) … het is tof en gevarieerd werk. Voor het financiële luik ben ik op mezelf aangewezen. Het opstellen en opvolgen van kredieten is nieuw voor mij en bij raamcontracten moet ik toch even zoeken. Maar ik bijt me erin vast en laat niet los! Het moet dan ook 100% juist zijn, voor mezelf én natuurlijk voor de personeelsleden van SPN.”

Caroline Christiaens

Mee op het water 

Caroline mocht al mee het water op om kennis te maken met de specifieke middelen en opdrachten van SPN. “Het Technisch Steunteam (TST) zocht naar een auto in het water. Omdat ik nog maar pas aan de slag was, mocht ik meevaren. Het leuke was dat ik toen een droogpak moest aantrekken en aan den lijve heb ondervonden hoe belangrijk dat kan zijn voor de mensen op het terrein. Het is een interessante dag geweest, ook al is er toen geen auto bovengehaald. Ik ben verschoten van wat er bij zo’n zoekactie allemaal komt kijken.”  

Caroline staat zelf niet graag in de schijnwerpers, maar wilde wel graag meewerken aan deze reportage om de directie, het ‘commando’, in de kijker te zetten. Net als haar directeur, die heel menselijk en begripvol is volgens haar. “Vanuit het commando, dat ongeveer 20 personeelsleden telt, bieden wij steun aan alle entiteiten van SPN. Onze steun is belangrijk, ook al kent niet iedereen ons.”

"Met zo een familienaam kon ik nergens anders mijn loopbaan afsluiten"

Was eerste inspecteur Daniel Schippers voorbestemd voor een varend beroep? “Gezien mijn functie doet mijn familienaam glimlachen. Ik zeg de Vlaamse schippers vaak dat ik ook een 'Schipper' ben.” Ik kon mijn loopbaan nergens anders afsluiten dan bij de Scheepvaartpolitie", lacht hij.

'Dany' had al vele watertjes doorzwommen voor hij in 2009 bij SPN kwam. "Ik begon mijn loopbaan in 1978 bij de rijkswacht. Na 3 jaar bij het mobiele legioen werkte ik 13 jaar bij de brigade van Luik, dan 8 jaar bij die van Wandre en vervolgens 6 jaar in het commissariaat van Grivegnée. Op mijn vijftigste besloot ik de examens voor SPN af te leggen op aanraden van een vriend die daar werkte", aldus de 64-jarige inspecteur. Terwijl hij vroeger vooral gerechtelijke opdrachten op het lokale niveau uitvoerde, houden zijn taken nu meer verband met de bestuurlijke politie. "Het werk is rustiger maar vereist desondanks een goede fysieke conditie om alle nodige verplaatsingen op de boot te kunnen doen. Je moet handig zijn, kunnen klimmen, geen hoogtevrees hebben ..."

Daniel Schippers
Daniel Schippers

Eén van de 8 schippers 

Dany bestuurt de patrouilleboten en is voornamelijk werkzaam op de waterwegen in het zuiden van het land. "In het team zijn we met een 25-tal collega's, van wie 8 schippers. Onze corebusiness is toegespitst op de basispolitietaken en vereist een goede kennis van het Scheepvaartwetboek. We zijn een beetje de tegenhanger van de collega's die vrachtwagens controleren op de weg. We opereren op het hele grondgebied, maar vooral in Wallonië."

Daniel bestuurt SPN 06 en SPN 24-vaartuigen. "We varen met drie: een schipper vergezeld van twee collega's. We treden op bij ongevallen en inbreuken op de scheepvaartreglementen, we houden toezicht op evenementen zoals sportmanifestaties, vuurwerk enz."

De eerste inspecteur is trots om in Vottem te werken. “Het is een plezier om met het modernste materiaal te werken. Ik had al 8 jaar gepensioneerd kunnen zijn maar als ik fysiek goed blijf, ga ik door tot mijn 66ste.”

Dany heeft tijdens zijn loopbaan moeilijke momenten gekend zoals de gijzeling van Tilff of de periode van de CCC, maar aan SPN houdt hij leukere herinneringen over. "Ik herinner me onder meer enkele manoeuvres die we in goede banen moesten leiden: de berging van gezonken schepen door gigantische kranen of de plaatsing van 'La Belle Liégoise' (de brug die de wijk Guillemins verbindt met het Parc de la Boverie, n.v.d.r.), een werk dat veel precisie heeft gevraagd. Daar denk ik vaak aan terug wanneer ik in de buurt ben ..."

 

Logo SPN

Op 3 mei is het de 25ste verjaardag van de Scheepvaartpolitie. 

Die ontstond op 3 mei 1999 uit de vroegere zeevaartpolitie waaraan de havenbrigades zijn toegevoegd.